Terug Gemeenteraad

di 26/04/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal

Mededelingen

  • Toelichting stand van zaken met betrekking tot de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne.

  • Sinds de uitbraak van de coronacrisis heeft de stad Lommel verschillende maatregelen genomen met een budgettair impact. Daarom wensen we de gemeenteraadsleden te informeren over de stand van zaken met betrekking tot de coronamaatregelen en het vaccinatiecentrum.

Openbare zitting

Bob Nijs

Peter Vanderkrieken

Karel Wieërs

Juridische dienst

Sophie Loots

R.O. / Planning en mobiliteit

Joris Mertens

Milieu

  • In de Atlas der Buurtwegen komt de voetweg nr. 74 uit op een dries (plein) langs Kattenbos. In de loop der tijd is de dries verdwenen (verkaveld) waardoor de voetweg niet langer tot aan het openbaar domein loopt. Via wijziging van ligging en breedte (Gemeentewegendecreet) van een stuk van voetweg nr. 74 van het oorspronkelijke traject naar het verworven openbaar domein wordt een aantakking op de Eviestraat gerealiseerd. Op deze manier is er terug een publieke toegang tot de buurtweg via openbaar domein. 

Johan Bosmans

Financiën

  • Wijziging van het huidige belastingreglement naar aanleiding van:

    • Wijziging kernwinkelgebied cfr. gemeenteraadsbesluit de dato 25 januari 2022.
    • Screening door GD&A Advocaten - zij stellen geen fundamentele inhoudelijke wijzigingen voor, enkel een herformulering en herschikking van bepaalde zinnen.

    Het nieuwe belastingreglement zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 26 april 2022.

  • Wijziging van het huidige belastingreglement naar aanleiding van:

    • Toevoeging van een vrijstelling in verband met aanplakborden geplaatst naar aanleiding van  wegenwerken in opdracht van de stad. 
    • Screening door GD&A Advocaten - zij stellen geen fundamentele inhoudelijke wijzigingen voor, enkel een herformulering en herschikking van bepaalde zinnen.

    Het nieuwe belastingreglement zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 26 april 2022.

Maatschappelijke dienstverlening

Bob Nijs

Algemeen directeur

Juridische dienst

Grondbeleid

Secretariaat & archief

  • Vorige maand deelde onze fractie haar bezorgdheid over de stijgende energieprijzen en het duurder worden van het dagelijkse leven. Alle prijzen stijgen dus en daardoor willen ook de woonzorgcentra opnieuw hun tarieven doen stijgen.  

    Op die manier worden onze ouderen met onbetaalde facturen geconfronteerd. De Vlaamse regering heeft ondertussen de toelating tot een nieuwe en extra indexering gegeven maar ze weigert wel de zorgbudgetten van de mensen te indexeren.  

    VRAAG 

    • Wij vragen ons af wat het stadsbestuur van plan is? Wat zou een eventuele stijging van de kosten betekenen voor de bewoners van onze rusthuizen?
  • Wij vernamen dat 5 Noord-Brabantse gemeenten net over de grens een intentieovereenkomst tekenden om samen drie fietssnelwegen aan te leggen richtelijk het stedelijke gebied Veldhoven / Eindhoven.  

    Omdat het jammer zou zijn dat onze stad deze boot mist, zouden wij alsnog willen aandringen om te kijken of er geen aantakking mogelijk is met de snelweg die vertrekt vanuit Bergeijk. Volgens ons zijn er wel wat mogelijkheden daartoe. De burgemeester reageerde in de pers alvast positief en zou het aankaarten op een gepland overleg over de N69. 

    VRAAG

    • Daarom hadden wij graag een eerste feedback hierover gehad, over dit overleg en de intenties van onze stad?  
  • Op de gemeenteraad van 22 maart 2022  heeft onze fractie gewezen op de onrust bij de bewoners van de wijk Kleine Landeigendommen in Lommel Barrier. Een onrust over de mogelijke gevolgen van de werken bij het verwijderen van de asbestbuizen.   

    De schepen gaf aan dat het onderzoek dat hierover werd gevoerd aan het stadsbestuur werd overgemaakt en we vroegen om de resultaten van het onderzoek te communiceren naar de bewoners en de raadsleden.

    VRAAG  

    • Aangezien dat tot op heden niet gebeurde noch werd geagendeerd voor de gemeenteraadscommissie, vragen wij ons af wanneer de bevolking en de raadsleden hierover zullen worden ingelicht? Wat zijn de belangrijkste bevindingen?  
  • Normaal zou deze vaste afspraak op zondag terug gestart moeten zijn. Spijtig genoeg is dat niet het geval. We bespraken dit probleem reeds op een vorige raad.

    VRAAG

    • We hadden graag geweten welke stappen het bestuur zet om deze activiteit niet te laten verdwijnen? 
  • Enige tijd geleden werd er een convenant afgesloten met Uit De Marge. Inmiddels zijn we iets meer dan een jaar verder en hadden graag een evaluatie van de samenwerking vernomen.  

    VRAAG   

    • Op welke manier wordt er samengewerkt met de stedelijke diensten?  

    • Wie volgt de samenwerkingsovereenkomst met Uit de Marge op?  

    • Maken ze een werkingsverslag op? Zo ja, hoeveel effectieve hulpvragen hebben ze al ontvangen en binnen welke levensdomeinen (financieel, wonen, relationeel, vrije tijd etc.) vallen deze hulpvragen?  

    • En heel concreet: wat zijn hun bevindingen over de jeugd van Balendijk-West?