Terug
Gepubliceerd op 30/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 26/04/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Kris Verduyckt, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Farid Verrijt

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Stijn Mertens, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00123 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraad 22 maart 2022 - openbare zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2022_GR_00123 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraad 22 maart 2022 - openbare zitting - Goedkeuring

2022_GR_00123 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraad 22 maart 2022 - openbare zitting - Goedkeuring
2.

2022_GR_00103 - 2022013 - Vervanging klassieke theaterverlichting naar led-verlichting - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2022_GR_00103 - 2022013 - Vervanging klassieke theaterverlichting naar led-verlichting - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00103 - 2022013 - Vervanging klassieke theaterverlichting naar led-verlichting - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
3.

2022_GR_00140 - Mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering/jaarvergadering Fluvius Limburg - Goedkeuring

Verdaagd
4.

2022_GR_00138 - Mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering/jaarvergadering Fluvius OV - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2022_GR_00138 - Mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering/jaarvergadering Fluvius OV - Goedkeuring

2022_GR_00138 - Mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering/jaarvergadering Fluvius OV - Goedkeuring
5.

2022_GR_00141 - Advies snelheidsbeperking N746 - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2022_GR_00141 - Advies snelheidsbeperking N746 - Goedkeuring

2022_GR_00141 - Advies snelheidsbeperking N746 - Goedkeuring
6.

2022_GR_00130 - Voorlopige vaststelling van de rooilijn in kader van de wijziging van gemeenteweg voetweg nr. 74 - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2022_GR_00130 - Voorlopige vaststelling van de rooilijn in kader van de wijziging van gemeenteweg voetweg nr. 74 - Goedkeuring

2022_GR_00130 - Voorlopige vaststelling van de rooilijn in kader van de wijziging van gemeenteweg voetweg nr. 74 - Goedkeuring
7.

2022_GR_00142 - Belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Kris Verduyckt, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Luc Ooms, raadslid; Farid Verrijt
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Stijn Mertens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00142 - Belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Kris Verduyckt, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sooi Van Limbergen, Sofie Mertens, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Iris Mulkens
Stemmen voor 29
Bob Nijs, Sophie Loots, Joris Mertens, Peter Vanderkrieken, Walter Cremers, Kris Verduyckt, Rita Phlippo, Dirk Vanderhoydonks, Nancy Bleys, Karel Wieërs, Johan Bosmans, Jaak Theuws, Jan Willekens, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Peter Luykx, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Rina Ven, Ronny Geysen, Sooi Van Limbergen, Jean Jacques Melotte, Dag Indenhoek, Jan Geurts, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stijn Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00142 - Belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen - Goedkeuring

2022_GR_00142 - Belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de diverse initiatieven van de stad in verband met handelsondersteunende projecten in het kernwinkelgebied, met name bedoeld om de centrumfunctie van het kernwinkelgebied en de handelsfunctie te versterken en meer uitstraling te geven;

Gelet op het feit dat het redelijk is, de (rechts)personen die voordeel halen uit de initiatieven die de stad neemt in verband met handelsondersteunende projecten in het kernwinkelgebied, te laten bijdragen in de kosten ervan; het staat buiten kijf dat de commerciële vestigingen in het kernwinkelgebied hier voordeel uit halen;

Gelet op het feit dat het kernwinkelgebied als commerciële kernzone wordt beschouwd en objectief werd afgebakend;

Gelet op het feit dat de tariefdifferentiatie op basis van de ligging verantwoord wordt door het feit dat de zones zijn opgedeeld naarmate de meer aantrekkelijke en gunstigere ligging; dat hierbij ook rekening wordt gehouden met de mate waarin men geacht wordt voordeel te halen uit de diverse initiatieven inzake handelsondersteuning;

Overwegende dat de oppervlakte van publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen grotendeels bepalend is voor het commercieel profiel en de uitstraling van de zaak; dat hiermee ook rekening wordt gehouden met het bijdragend vermogen van de commerciële vestiging;

Gelet dat het daarom passend is dat de stad het belastingtarief differentieert naargelang de oppervlakte en de ligging;

Overwegende dat een redelijke verhouding tussen het oppervlaktecriterium en de tarieven van de belasting wordt nagestreefd;

Gelet op het feit dat de beoefenaars van een vrij beroep, sociale dienstverleners en overheidsdiensten niet betrokken worden bij en geen voordeel halen uit de specifieke acties voor het versterken van de commerciële activiteit van het kernwinkelgebied, en aldus vrijgesteld worden van de belasting;

Overwegende dat de stad het gepast acht om een vrijstelling van belasting te voorzien voor de natuurlijke of rechtspersoon die zijn/haar vestiging gedurende het aanslagjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten;

Juridische grond
  • De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287en 326 t.e.m. 335;
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure, met latere wijzigingen;
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Lommel, goedgekeurd bij besluit van de bestendige deputatie op 28 oktober 2004;
  • Het Strategisch Commercieel Plan Retail van de stad Lommel;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022 houdende de afbakening van het kernwinkelgebied;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025, ten voordele van de stad Lommel, een belasting geheven op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de stad Lommel.

Onder publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen dient onder meer te worden verstaan: handelszaken (klein- en groothandel), commerciële dienstverleners (financiële en zakelijke diensten, met inbegrip van uitzendkantoren), ambachten en horecazaken.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar een voor het publiek toegankelijke commerciële vestiging uitbaat die binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de stad Lommel gelegen is.

Zo er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn deze hoofdelijk gehouden tot de betaling van de algehele belasting.

Artikel 3

Van de belasting zijn vrijgesteld:

  • de natuurlijke of rechtspersoon die zijn/haar vestiging gedurende het aanslagjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten;
  • beoefenaars van vrije beroepen, zoals gedefinieerd in artikel I.1.14° van het Wetboek Economisch Recht;
  • overheidsdiensten;
  • sociale dienstverleners;

Artikel 4

Deze belasting wordt berekend per vierkante meter netto handelsoppervlakte van de vestiging. Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een vierkante meter aanzien. Onder netto handelsoppervlakte wordt bedoeld de oppervlakte bestemd voor verkoop en toegankelijk voor het publiek, met inbegrip van de niet overdekte oppervlakte, de kassazones, de zones die zich achter de kassa’s bevinden alsook de inkomruimten die gebruikt worden om waren uit te stallen of te verkopen.

De gebiedsomschrijving van het handelscentrum wordt opgedeeld in twee zones die nader worden omschreven in artikel 5:

TARIEVEN ZONE I

Het tarief voor de publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen bedraagt:
1) voor een netto handelsoppervlakte van : 0 m² tot en met 100 m² : € 225,00
2) voor een netto handelsoppervlakte van: 101 m² tot en met 500 m² : € 350,00
3) voor een netto handelsoppervlakte van: 501 m² tot en met 1.000 m² : € 500,00
4) voor een netto handelsoppervlakte van: meer dan 1.000 m² : € 1.000,00

TARIEVEN ZONE II

1) voor een netto handelsoppervlakte van : 0 m² tot en met 100 m² : € 112,50
2) voor een netto handelsoppervlakte van: 101 m² tot en met 500 m² : € 175,00
3) voor een netto handelsoppervlakte van: 501 m² tot en met 1.000 m² : € 250,00
4) voor een netto handelsoppervlakte van: meer dan 1.000 m² : € 500,00

Artikel 5

De gebiedsomschrijving wordt vastgesteld als volgt:

ZONE I – hoog tarief (kernwinkelgebied + handelscomplexen)

  • Dorp

  • De Vryheyt

  • Galerij Vivaldi met adres Kerkstraat

  • Gasstraat van Dorp tot Prinses Astridpark

  • Kerkplein nrs. 4 tem 19

  • Kerkstraat

  • Lepelstraat nrs. 1, 2, 4, 6 en 8

  • Mudakkers van Kerkstraat t.e.m. hoek Rijksschoolstraat en t.e.m. nr. 10

  • Vreyshorring deel van Dorp tot aan Hees (t.e.m. nr. 29)

  • Handelsgeheel t/p Binnensingel nrs. 29-33

  • Handelsgeheel t/p Binnensingel nrs. 46-54

  • Handelsgeheel t/p Buitensingel nrs. 12-20

  • Handelsgeheel t/p Buitensingel nrs. 60/x

ZONE II – laag tarief

  • Adelbergpark

  • Adelberg van kruising Lepelstraat tot kruising Sleutelstraat

  • Binnen- en Buitensingel tussen Balendijk en Hoeverdijk, met uitzondering van de handelscomplexen

  • Einde van Kerkplein tot kruising Onderwijsstraat en nr. 24

  • Einderpad van Dorp tot Rodekruisstraat

  • Galerij Vivaldi met adres Michiel Jansplein

  • Gasstraat van Prinses Astridpark tot Adelberg

  • Hertog Janplein

  • Heerdgang

  • Kloosterstraat van Kerkstraat tot Koning Albertlaan (t.e.m. nrs. 49 en 72)

  • Koning Leopoldlaan van Kerkplein tot Koningin Astridlaan

  • Lepelstraat vanaf nrs. 5 en 10 tem nrs. 69 en 88

  • Michiel Jansplein

  • Molsekiezel van Dorp tot kruising Klachtloopstraat-Sleutelstraat

  • Rodekruisstraat van Kerkstraat tot Einderpad

  • Stationsstraat tussen Kerkplein en Ringlaan

  • Vreyshorring vanaf nrs. 26 en 33 tot kruising Don Boscostraat en t.e.m. nr. 80

Artikel 6

De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar.

Artikel 7

Elke belastingplichtige heeft een jaarlijkse aangifteplicht. De belastingplichtige ontvangt jaarlijks vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde datum moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 december van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen. Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier gekregen heeft, kan dit op eenvoudig verzoek bekomen.

Hierbij geldt telkens de postdatum als bewijs. Bij afgifte aan de balie van het stadhuis geldt de datumstempel inkomende post als bewijs.

Artikel 8

Bij gebrek aan aangifte binnen de voorziene termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.

Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de 3de werkdag volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar.  Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan 10% van de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.

Artikel 9

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 10

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Artikel 11

Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.

Artikel 12

Het raadsbesluit van 25 mei 2021 wordt opgeheven.

8.

2022_GR_00143 - Belastingreglement op de aanplakborden en richtingsborden - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Kris Verduyckt, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Luc Ooms, raadslid; Farid Verrijt
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Stijn Mertens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00143 - Belastingreglement op de aanplakborden en richtingsborden - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Kris Verduyckt, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sooi Van Limbergen, Sofie Mertens, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Iris Mulkens
Stemmen voor 29
Bob Nijs, Sophie Loots, Joris Mertens, Peter Vanderkrieken, Walter Cremers, Kris Verduyckt, Rita Phlippo, Dirk Vanderhoydonks, Nancy Bleys, Karel Wieërs, Johan Bosmans, Jaak Theuws, Jan Willekens, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Peter Luykx, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Rina Ven, Ronny Geysen, Sooi Van Limbergen, Jean Jacques Melotte, Dag Indenhoek, Jan Geurts, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stijn Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00143 - Belastingreglement op de aanplakborden en richtingsborden - Goedkeuring

2022_GR_00143 - Belastingreglement op de aanplakborden en richtingsborden - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de veelvuldige plaatsing van aanplakborden en richtingsborden een storend effect heeft en een onesthetisch uitzicht biedt in het straatbeeld;

Overwegende dat het derhalve verantwoord is om met de invoering van deze belasting te streven naar een vermindering van het aantal aanplakborden en richtingsborden om aldus een kwalitatief straatbeeld te bekomen;

Overwegende dat elektronische reclameborden zorgen voor meer visuele vervuiling, zodat het passend is om deze te onderwerpen aan een hoger belastingtarief;

Overwegende dat het passend is om in specifieke gevallen te voorzien in een vrijstelling, gelet op het maatschappelijk belang en het bijzonder (informatief) doel van sommige publicitaire boodschappen;

Juridische grond
  • De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287en 326 t.e.m. 335;
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure, met latere wijzigingen;
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2022 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de stad Lommel een jaarlijkse belasting geheven op de aanplakborden, richtingsborden en elektronische reclameborden, geplaatst op het grondgebied van de stad langs de openbare weg of op een plaats zichtbaar vanaf de openbare weg en bestemd voor het voeren van publiciteit.

Artikel 2

Voor de toepassing van onderhavig reglement wordt verstaan onder:

  • aanplakborden: elke vaste of verplaatsbare constructie in onverschillig welk materiaal, waarop reclame wordt aangebracht door aanplakking, vasthechting, schildering of door elk ander middel met inbegrip van muren of gedeelten van muren en de omheiningen die gehuurd of gebruikt worden om er reclame op aan te brengen. Voor de muren of gedeelten van muren waarop reclame wordt aangebracht, moet de bedekte totale oppervlakte beschouwd worden als één bord, ook indien er verschillende reclames op voorkomen;
  • richtingsborden: elke aanduiding die tot doel heeft de handel of nijverheid, die op een bepaalde plaats geëxploiteerd wordt, het beroep dat er uitgeoefend wordt of de activiteiten die er plaatsvinden, aan te wijzen;
  • elektronische reclameborden: elk publiciteitsmiddel dat opeenvolgende, lichtgevende of verlichte reclames, figuren en/of tekst vertoont of projecteert.

Artikel 3

Het tarief van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

  • € 25,55 per vierkante meter of gedeelte van vierkante meter nuttige oppervlakte van het aanplak- of richtingsbord, dit wil zeggen de oppervlakte die voor de aanplakking kan worden gebruikt, met uitzondering van de omlijstingen. Voor de muren is alleen dat gedeelte belastbaar dat werkelijk voor reclame wordt gebruikt;
  • € 100,00 per vierkante meter of gedeelte van vierkante meter nuttige oppervlakte van het elektronisch reclamebord.

Artikel 4

De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het volledige jaar, ongeacht het tijdstip waarop het aanplakbord, richtingsbord of elektronisch reclamebord wordt geplaatst, in gebruik genomen of verwijderd. De verwijdering, om welke reden dan ook, van het aanplakbord, richtingsbord of elektronisch reclamebord tijdens het aanslagjaar geeft geen recht op terugbetaling van de belasting.

Artikel 5

Van de belasting zijn vrijgesteld, de aanplakborden, richtingsborden of elektronische reclameborden:

  1. die worden aangebracht door openbare besturen of instellingen van openbaar nut;
  2. die worden aangebracht voor de aankondiging van de eigen firmanaam op het adres waar de handelsuitbating en/of maatschappelijke zetel is gevestigd en die betrekking heeft op de handel die in deze gebouwen wordt uitgeoefend;
  3. die worden aangebracht op terreinen waarop bouwwerken zijn gestart waarvoor een stedenbouwkundige vergunning is verleend en dit voor de duur van de bouwwerken met een maximum van vijf jaar vanaf de vaststelling van de plaatsing van de aanplakborden op de vergunde locatie, en dit slechts voor reclame ten behoeve van de met de werken betrokken firma's (andere aankondigingen in verband met personeelsaanwerving, evenementen en dergelijke zijn uitgesloten van deze vrijstelling);
  4. die slechts worden aangebracht na 30 november van het aanslagjaar;
  5. waarvoor een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd en die worden geplaatst rondom sportinfrastructuur, alhoewel zichtbaar van op de openbare weg, gericht naar de plaats van de sportbeoefening;
  6. voor activiteiten die op cultureel, sportief of toeristisch gebied bijzonder belangrijk zijn en hetzij door, in opdracht of met medewerking van de stad worden ingericht;
  7. die enkel en alleen gebruikt worden voor officiële notariële aankondigingen;
  8. die enkel en alleen gebruikt worden ter gelegenheid van wettelijke verkiezingen in de periode van twee maanden vóór de wettelijke verkiezingen tot één week erna;
  9. die specifiek worden aangebracht naar aanleiding van in opdracht van de Stad uitgevoerde wegenwerken, die de normale verkeerscirculatie verstoren en ertoe leiden dat de bestaande signalisatie niet meer volstaat. De borden mogen enkel aangebracht worden gedurende de periode van de wegenwerken. Indien de borden na beëindiging van de wegenwerken niet worden weggehaald, zal een belasting verschuldigd zijn overeenkomstig artikel 2. De plaatsing van deze tijdelijke signalisatie dient voorafgaand te worden aangevraagd bij de dienst RO Vergunningen.

Indien een belastingplichtige een bepaalde vrijstelling wenst in te roepen, moet hij hiervoor zelf de nodige bewijsstukken voorleggen aan het stadsbestuur.

Artikel 6

De belasting is verschuldigd door de eigenaar van het aanplakbord, richtingsbord of elektronisch reclamebord.

Indien de eigenaar van het aanplakbord, richtingsbord of elektronisch reclamebord niet gekend is, zal de belasting worden verhaald op de eigenaar van de grond of van het goed waarop de publiciteit is aangebracht.

De persoon voor wiens rekening de publiciteit wordt gemaakt, is hoofdelijk gehouden tot betaling van de algehele belasting.

Artikel 7

De belastingplichtige is gehouden tot aangifte bij het gemeentebestuur van alle op enig ogenblijk tijdens het aanslagjaar in gebruik zijnde aanplakbord, richtingsbord of elektronisch reclamebord. De belastingplichtige ontvangt vanwege het stadsbestuur een aangifteformulier dat hij/zij behoorlijk moet invullen en terugsturen voor de erin vermelde datum. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen moet spontaan de nuttige gegevens voor de aanslag ter beschikking stellen aan het stadsbestuur en dit uiterlijk op 30 juni van het aanslagjaar.

De belastingplichtige die een aanplakbord, richtingsbord of elektronisch reclamebord in gebruik neemt na de voormelde vervaldata voor indiening van de aangifte, moet de nuttige gegevens voor de aanslag ter beschikking stellen aan het stadsbestuur en dit uiterlijk op 31 december van het jaar waarin het bord in gebruik werd genomen.

Artikel 8

Bij gebrek aan aangifte binnen deze termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.

Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de 3de werkdag volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar.  Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan 10% van de verschuldigde belasting.  Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.

Artikel 9

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

De kohieren worden door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.

Artikel 10

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Artikel 11

Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.  De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

Artikel 12

Het gemeenteraadsbesluit dd. 14 december 2021 betreffende belasting op aanplakborden en richtingsborden wordt opgeheven.

9.

2022_GR_00134 - Goedkeuring van een subsidie aan vzw Sint-Vincentius Lommel - transport goederen Oekraïne - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2022_GR_00134 - Goedkeuring van een subsidie aan vzw Sint-Vincentius Lommel - transport goederen Oekraïne - Goedkeuring

2022_GR_00134 - Goedkeuring van een subsidie aan vzw Sint-Vincentius Lommel - transport goederen Oekraïne - Goedkeuring
10.

2022_GR_00125 - Samenstelling gemeenteraadscommissies - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2022_GR_00125 - Samenstelling gemeenteraadscommissies - Goedkeuring

2022_GR_00125 - Samenstelling gemeenteraadscommissies - Goedkeuring
11.

2022_GR_00135 - Beheersoverdracht aan de opdrachthoudende vereniging fluvius Limburg i.v.m. de activiteit vermeld in artikel 3/a/5/5.5. van de statuten van Fluvius Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2022_GR_00135 - Beheersoverdracht aan de opdrachthoudende vereniging fluvius Limburg i.v.m. de activiteit vermeld in artikel 3/a/5/5.5. van de statuten van Fluvius Limburg - Goedkeuring

2022_GR_00135 - Beheersoverdracht aan de opdrachthoudende vereniging fluvius Limburg i.v.m. de activiteit vermeld in artikel 3/a/5/5.5. van de statuten van Fluvius Limburg - Goedkeuring
12.

2022_GR_00132 - Kennisgeving jaarverslag toepassing gemeentelijke administratieve sancties stilstaan en parkeren in 2021 - Kennisneming

Kennis genomen
12.

2022_GR_00132 - Kennisgeving jaarverslag toepassing gemeentelijke administratieve sancties stilstaan en parkeren in 2021 - Kennisneming

2022_GR_00132 - Kennisgeving jaarverslag toepassing gemeentelijke administratieve sancties stilstaan en parkeren in 2021 - Kennisneming
13.

2022_GR_00131 - Kennisgeving jaarverslag toepassing gemeentelijke administratieve sancties in 2021 - Kennisneming

Kennis genomen
13.

2022_GR_00131 - Kennisgeving jaarverslag toepassing gemeentelijke administratieve sancties in 2021 - Kennisneming

2022_GR_00131 - Kennisgeving jaarverslag toepassing gemeentelijke administratieve sancties in 2021 - Kennisneming
14.

2022_GR_00136 - Wedkantoor Stationsstraat - verzoek tot het afsluiten van een convenant - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2022_GR_00136 - Wedkantoor Stationsstraat - verzoek tot het afsluiten van een convenant - Goedkeuring

2022_GR_00136 - Wedkantoor Stationsstraat - verzoek tot het afsluiten van een convenant - Goedkeuring
15.

2022_GR_00144 - Wedkantoor De Vryheyt - verzoek tot het afsluiten van een convenant - Weigering

Goedgekeurd
15.

2022_GR_00144 - Wedkantoor De Vryheyt - verzoek tot het afsluiten van een convenant - Weigering

2022_GR_00144 - Wedkantoor De Vryheyt - verzoek tot het afsluiten van een convenant - Weigering
16.

2022_GR_00120 - Gratis grondafstand t/p Buskruitstraat voor opname in wegzate - consoorten Kimpen - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2022_GR_00120 - Gratis grondafstand t/p Buskruitstraat voor opname in wegzate - consoorten Kimpen - Goedkeuring

2022_GR_00120 - Gratis grondafstand t/p Buskruitstraat voor opname in wegzate - consoorten Kimpen - Goedkeuring
17.

2022_GR_00145 - Stijgende factuur woon- en zorgcentrum (Samen Vooruit) - Kennisneming

Kennis genomen
17.

2022_GR_00145 - Stijgende factuur woon- en zorgcentrum (Samen Vooruit) - Kennisneming

2022_GR_00145 - Stijgende factuur woon- en zorgcentrum (Samen Vooruit) - Kennisneming
18.

2022_GR_00146 - Intentieovereenkomst Kempenroute: fietssnelwegen (Samen Vooruit) - Kennisneming

Kennis genomen
18.

2022_GR_00146 - Intentieovereenkomst Kempenroute: fietssnelwegen (Samen Vooruit) - Kennisneming

2022_GR_00146 - Intentieovereenkomst Kempenroute: fietssnelwegen (Samen Vooruit) - Kennisneming
19.

2022_GR_00147 - Problematiek asbest in wijk Barrier (Samen Vooruit) - Kennisneming

Kennis genomen
19.

2022_GR_00147 - Problematiek asbest in wijk Barrier (Samen Vooruit) - Kennisneming

2022_GR_00147 - Problematiek asbest in wijk Barrier (Samen Vooruit) - Kennisneming
20.

2022_GR_00148 - Teutenmarkt (Samen Vooruit) - Kennisneming

Kennis genomen
20.

2022_GR_00148 - Teutenmarkt (Samen Vooruit) - Kennisneming

2022_GR_00148 - Teutenmarkt (Samen Vooruit) - Kennisneming
21.

2022_GR_00149 - Uit de marge project (Samen Vooruit) - Kennisneming

Kennis genomen
21.

2022_GR_00149 - Uit de marge project (Samen Vooruit) - Kennisneming

2022_GR_00149 - Uit de marge project (Samen Vooruit) - Kennisneming