Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt gewijzigd op volgende punten:
Ze moet betrekking hebben op een lokale materie om ontvankelijk te zijn."
Artikel 38, lid 2 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 oktober 2023 wordt opgeheven.
Wijziging samenstelling gemeenteraadscommissie naar aanleiding aanvang nieuwe legislatuur.
De gemeenteraad dient de voorzitter van de commissie aan te duiden. Er zijn twee kandidaatstellingen met name de heer Jaak Theuws en mevrouw Rita Phlippo.
De gemeenteraad gaat akkoord met de invulling van de commissie en de aanduiding van de voorzitter,
- De heer Jaak Theuws, gemeenteraadslid.
GEMEENTERAADSCOMMISSIE (31 leden)
De stedelijke dienstverlening, met name team Stadswerken wordt frequent geconfronteerd met aanvragen van deurwaarders om te helpen bij uithuiszettingen, meer bepaald bij het ophalen en het stockeren van de goederen.
In het kader van een goed financieel beheer is het aangewezen een retributie te heffen op bepaalde prestaties, gezien de kosten die dit meebrengt voor het stadsbestuur.
Het betreft een retributie ter vergoeding van een door de stad geleverde dienst of prestatie op verzoek van een belanghebbende.
Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2031, ten behoeve van de stad Lommel, door het stadsbestuur een gemeentelijke retributie gevestigd voor het ophalen en stockeren van goederen die het voorwerp zijn van een uithuiszetting.
De gemeente heeft een wettelijke verplichting om goederen die door een uitdrijving of om een andere reden buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst worden, op te halen. Deze regeling geldt niet voor door het parket in beslag genomen goederen, achtergelaten goederen, of voor goederen die door andere wettelijke bepalingen geregeld zijn.
De retributie is verschuldigd door de eigenaar van de goederen of door zijn rechtverkrijgenden ongeacht of hij de goederen achteraf terug ophaalt.
Er wordt een retributie aangerekend voor de opslag van de goederen, die als volgt wordt vastgesteld:
Procedure
Administratie
Er wordt per uithuiszetting een inventaris opgemaakt met de volgende elementen:
Een medewerker van team stadswerken voegt de de uithuiszetting toe aan de digitale overzichtslijst uithuiszettingen op locatie in Ultimo of SharePoint.
Binnen een maand na ontvangst van de aangifte in de inventaris, zal er een aangetekende zending gestuurd worden naar de eigenaar met de vraag zijn goederen op te halen. In dit schrijven staat ook dat de goederen 6 maanden na ontvangst zullen worden verwijderd.
De administratie van team stadswerken maakt een PV uithuiszetting / PV einde bewaring op. Deze brief moet minstens één maand voor het einde van de maximale bewaringstermijn aangetekend verstuurd worden. De datum van de brieven wordt ook in de overzichtslijst uithuiszettingen aangevuld. Na 6 maanden bewaring wordt een kopie van de brief einde bewaring bezorgd aan de magazijnier. De stad is aansprakelijk voor de bewaring van de zaken die ze hebben weggehaald overeenkomstig de bepalingen van de bewaargeving uit noodzaak, conform art. 3.58, §2 nieuw Burgerlijk Wetboek.
Na het opmaken van een PV einde bewaring worden de goederen afgevoerd.
Indien de goederen na 6 maanden niet worden opgehaald, zal de stad te goeder trouw en op een economisch verantwoorde manier beschikken over de goederen.
Deze bestemming maakt het voorwerp uit van een besluit van het college van burgemeester en schepenen die op basis van een sociaal verslag alsnog kan beslissen om de goederen terug te geven aan de eigenaar met geheel of gedeeltelijke kwijtschelding van de factuur.
De retributie moet betaald worden binnen een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf de kennisgeving van het bedrag van de retributie.
Als de eigenaar of rechtverkrijgende van de goederen het materiaal wil ophalen vóór het verstrijken van de periode van 6 maanden, dient de retributie betreffende de recuperatie van kosten voor het laden en bergen van deze goederen, volledig betaald te worden door de eigenaar of rechtverkrijgende vóór de ophaling van de goederen, in handen van de financieel directeur of zijn gevolmachtigde.
Enkel de hoogstnoodzakelijke goederen kunnen zonder betaling opgehaald worden.
Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019, of eventuele latere wijzigingen van dit reglement.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het is voldoende strikt in de voorwaarden rond annulatie en afwezigheid, om zo de beschikbare plaatsen zo optimaal mogelijk te kunnen benutten.
Het bestuur volgt dit advies en keurt onderstaand retributiereglement goed.
Dit retributiereglement treedt in werking vanaf heden en geldt tot en met 31 december 2031.
Dit retributiereglement gaat in vanaf goedkeuring door de Gemeenteraad van 25 maart 2025 en loopt tot en met 31 december 2031.
Onderstaande bedragen worden gehanteerd als retributie.
Activiteit ½ dag | € 4 |
Activiteit volledige dag | € 8 |
Vooropvang | € 1 |
Naopvang | € 1 |
Middagopvang | gratis |
Daguitstap ½ dag | € 7,50 |
Daguitstap volledige dag | € 15 |
Kampen (intern georganiseerd) | € 8 / dag & € 15 / daguitstap |
Kampen (extern georganiseerd) | € 15 / dag |
Bij annulatie worden volgende richtlijnen opgevolgd.
Bij een annulatie van 10 of meer werkdagen op voorhand wordt het betaalde bedrag terug overgemaakt in de vorm van een tegoed in het inschrijfprogramma (I-Active).
Bij een annulatie van 9 of minder werkdagen op voorhand wordt het betaalde bedrag niet terug overgemaakt.
Bij overmacht door ziekte of een medische ingreep, wordt steeds het betaalde bedrag terug overgemaakt in de vorm van een tegoed in het inschrijfprogramma (I-Active). De ouder of contactpersoon moet hiervoor een bewijs aanleveren.
Bij niet annuleren en niet opdagen (no-show) worden volgende richtlijnen gehanteerd.
Bij een eerste no-show wordt de ouder of contactpersoon telefonisch gecontacteerd en geïnformeerd over het annulatiebeleid.
Bij een tweede no-show wordt de ouder of contactpersoon telefonisch gecontacteerd en geïnformeerd over het annulatiebeleid.
Bij een derde no-show wordt het kind geschrapt uit de (eventuele) volgende inschrijvingen en kan/mag het kind niet meer deelnemende aan de komende activiteiten van hetzelfde kalenderjaar. Na afloop van het kalenderjaar kan het kind (automatisch) terug deelnemen. De ouder of contactpersoon wordt hierover telefonisch geïnformeerd.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur. De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019, of eventuele latere wijzigingen van dit reglement.