Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 27/02/2024 - 20:00 Gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Stefanie Lieben, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Kris Verduyckt, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Stijn Mertens, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00003 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraad 23 januari 2024 - openbare zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2024_GR_00003 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraad 23 januari 2024 - openbare zitting - Goedkeuring

2024_GR_00003 - Notulen en zittingsverslag gemeenteraad 23 januari 2024 - openbare zitting - Goedkeuring
2.

2024_GR_00031 - Vernieuwing Convenant Speelpleinwerking Kriebelboom - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2024_GR_00031 - Vernieuwing Convenant Speelpleinwerking Kriebelboom - Goedkeuring

2024_GR_00031 - Vernieuwing Convenant Speelpleinwerking Kriebelboom - Goedkeuring
3.

2024_GR_00028 - Principiële aanvaarding schenking vanwege VZW Berkenhof - Principiële goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2024_GR_00028 - Principiële aanvaarding schenking vanwege VZW Berkenhof - Principiële goedkeuring

2024_GR_00028 - Principiële aanvaarding schenking vanwege VZW Berkenhof - Principiële goedkeuring
4.

2024_GR_00024 - Investeringstoelage Duitse militaire begraafplaats - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2024_GR_00024 - Investeringstoelage Duitse militaire begraafplaats - Goedkeuring

2024_GR_00024 - Investeringstoelage Duitse militaire begraafplaats - Goedkeuring
5.

2024_GR_00046 - 2023210 - Restauratie Mariapark te Lommel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2024_GR_00046 - 2023210 - Restauratie Mariapark te Lommel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GR_00046 - 2023210 - Restauratie Mariapark te Lommel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
6.

2024_GR_00044 - Plaatsing vaste camera's industriezone en plaatsing ANPR-camera's Fabrieksstraat, Balendijk en doorgang Dorp-Molsekiezel - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2024_GR_00044 - Plaatsing vaste camera's industriezone en plaatsing ANPR-camera's Fabrieksstraat, Balendijk en doorgang Dorp-Molsekiezel - Goedkeuring

2024_GR_00044 - Plaatsing vaste camera's industriezone en plaatsing ANPR-camera's Fabrieksstraat, Balendijk en doorgang Dorp-Molsekiezel - Goedkeuring
7.

2024_GR_00035 - Aanpassing prestatievergoeding externe leden + aanpassing huishoudelijk reglement adviesorgaan Kwaliteitskamer - Goedkeuring

Verdaagd
25.

2024_GR_00047 - Goedkeuren criteria en voorwaarden concessie uitbating dierenasiel 2024-2033 - Goedkeuring

Goedgekeurd
25.

2024_GR_00047 - Goedkeuren criteria en voorwaarden concessie uitbating dierenasiel 2024-2033 - Goedkeuring

2024_GR_00047 - Goedkeuren criteria en voorwaarden concessie uitbating dierenasiel 2024-2033 - Goedkeuring
8.

2024_GR_00023 - Goedkeuring reglement buurtbudget - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Stefanie Lieben, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Verduyckt, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Stijn Mertens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00023 - Goedkeuring reglement buurtbudget - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sofie Mertens, Luc Ooms, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stefanie Lieben, Iris Mulkens
Stemmen voor 17
Peter Luykx, Jan Geurts, Peter Vanderkrieken, Bob Nijs, Nancy Bleys, Jaak Theuws, Luc Ooms, Karel Wieërs, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Frank Swinnen, Johan Bosmans, Dirk Vanderhoydonks, Jan Willekens, Joris Mertens, Stijn Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 11
Ersin Kemaldar, Rina Ven, Ronny Geysen, Dag Indenhoek, Jean Jacques Melotte, Walter Cremers, Rita Phlippo, Stefanie Lieben, Elly Vanbrabant, Anja Van Engeland, Carine Creemers
Blanco stemmen 1
Sophie Loots
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00023 - Goedkeuring reglement buurtbudget - Goedkeuring

2024_GR_00023 - Goedkeuring reglement buurtbudget - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met dit reglement willen we de mensen in de buurt terug verbinden met elkaar en warme ontmoetingen tussen buren stimuleren.  

Buurten maken hun keuze uit de menukaart:

  • Buurtfeest: initiatieven waarin ontmoeting centraal staat  

  • Leefbare buurt: initiatieven die de woonkwaliteit in de buurt verhogen. 

  • Veilige buurt: initiatieven die de algemene veiligheid in de buurt verhogen. 

  • Warme buurt: initiatieven die de samenhorigheid/verbondenheid tussen buren versterken. 

  • Actieve buurt: initiatieven gericht op een actieve buurt door middel van sport en spel. 

Per categorie kan jaarlijks één activiteit  aangevraagd worden voor een toelage uit het buurtbudget.

Tijdens onze 'ronde van Lommel' nodigen we per wijk de buurtfeestorganisatoren uit om het buurtbudget voor te stellen. 

Onze communicatiedienst werkte een communicatiecampagne uit in de visie van het outreached/decentraal werken onder de noemer: "Mijn wijk". Elk wijkaanbod van onze stadsdiensten zal uniform gecommuniceerd worden in deze huisstijl. (zie bijlage) 

Juridische grond

Gelet op het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt), eenparig goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 22 mei 2001;  

Gelet op de wijziging van het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt), eenparig goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 26 februari 2008; 

Gelet op de wijziging van het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt), goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 17 december 2013;  

Gelet op de beleidsnota 2019-2024 ‘Lommel een stad van en voor mensen’;  

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41, lid 2, 02° decreet over het lokaal bestuur: vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, inclusief bepalen van straffen en adm. sancties bij het overtreden ervan
Artikel 41, lid 2, 2° decreet over het lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt) zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2013, wordt vanaf heden opgeheven.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het reglement buurtbudget, wat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 maart 2024.

9.

2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Stefanie Lieben, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Verduyckt, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Stijn Mertens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sofie Mertens, Luc Ooms, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stefanie Lieben, Iris Mulkens
Stemmen voor 29
Peter Luykx, Ersin Kemaldar, Rina Ven, Ronny Geysen, Dag Indenhoek, Jan Geurts, Sophie Loots, Peter Vanderkrieken, Jean Jacques Melotte, Bob Nijs, Walter Cremers, Rita Phlippo, Nancy Bleys, Jaak Theuws, Luc Ooms, Karel Wieërs, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Stefanie Lieben, Elly Vanbrabant, Anja Van Engeland, Frank Swinnen, Johan Bosmans, Dirk Vanderhoydonks, Jan Willekens, Carine Creemers, Joris Mertens, Stijn Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring

2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de stedelijke dienstverlening, met name team Stadsontwikkeling en team Financiën, Aankopen en Contracten, frequent geconfronteerd worden met aanvragen van notarissen, vastgoedmakelaars en dergelijke naar informatie betreffende onroerende goederen voornamelijk op het vlak van ruimtelijk ordening, milieu en fiscaliteit;

Overwegende dat in het kader van een goed financieel beheer, het aangewezen is een retributie te heffen op bepaalde administratieve prestaties, gezien de kosten die dit meebrengt voor het stadsbestuur;

Overwegende dat het een retributie betreft ter vergoeding van een door de stad geleverde dienst of prestatie op verzoek van een belanghebbende;

Juridische grond
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de later wetswijzigingen;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijzigingen, en latere wijzigingen;
  • Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse wooncode, inzonderheid Titel II, hoofdstuk II het conformiteitsattest;
  • Retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen
Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel een stedelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen door het stadsbestuur.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt.

Artikel 3

De retributie wordt als volgt vastgesteld voor:

  1. een aanvraag tot het verkrijgen van een stedenbouwkundig attest: € 40,00 euro, waarbij vanaf het 3de afgeleverde attest op hetzelfde kadastrale perceel dit bedrag wordt opgetrokken tot € 100,00.
  2. een aanvraag tot  opname als vergund geacht in het vergunningenregister: € 20,00 per aanvraag
  3. een aanvraag tot het afleveren van delingen: € 20,00 per aanvraag
  4. een aanvraag tot het verkrijgen van een vastgoeddossier niet via het Vastgoedinformatieplatform: € 80,00 per kadastraal perceel
  5. het afleveren van een attest waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de laste uitgevoerd is of gewaarborgd is en dit in uitvoering van artikel 4.2.16 §2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: € 20,00.
  6. het aanvragen van een conformiteitsonderzoek: € 50,00 verhoogd met € 10,00  per kamer in geval van een kamerwoning.
  7. een aanvraag tot het verkrijgen van een uitbatingsvergunning: € 50,00 per vergunning
  8. een toelatingsbewijs – plaatsing standpijp: € 2,50
  9. een signalisatievergunning: € 5,00
  10. een afgifte herstelattest: € 80,00

Artikel 4

Worden van de retributie vrijgesteld:

  1. de stukken die in uitvoering van een wet, of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid, door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
  2. de machtigingen betreft activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  3. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;

Artikel 5

De retributie moet betaald worden bij de afgifte van het stuk of de inlichting, in handen van de financieel directeur of zijn gevolmachtigde. Indien het stuk verzonden wordt, geschiedt de betaling na ontvangst van een factuur.

Artikel 6

Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.

Artikel 7

Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

Artikel 8

Het raadsbesluit van 26 september 2023 wordt opgeheven.

10.

2024_GR_00038 - Retributiereglement voor huwelijksvoltrekkingen buiten de normale dagen en uren - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Stefanie Lieben, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kris Verduyckt, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Stijn Mertens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00038 - Retributiereglement voor huwelijksvoltrekkingen buiten de normale dagen en uren - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sofie Mertens, Luc Ooms, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stefanie Lieben, Iris Mulkens
Stemmen voor 29
Peter Luykx, Ersin Kemaldar, Rina Ven, Ronny Geysen, Dag Indenhoek, Jan Geurts, Sophie Loots, Peter Vanderkrieken, Jean Jacques Melotte, Bob Nijs, Walter Cremers, Rita Phlippo, Nancy Bleys, Jaak Theuws, Luc Ooms, Karel Wieërs, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Stefanie Lieben, Elly Vanbrabant, Anja Van Engeland, Frank Swinnen, Johan Bosmans, Dirk Vanderhoydonks, Jan Willekens, Carine Creemers, Joris Mertens, Stijn Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2024_GR_00038 - Retributiereglement voor huwelijksvoltrekkingen buiten de normale dagen en uren - Goedkeuring

2024_GR_00038 - Retributiereglement voor huwelijksvoltrekkingen buiten de normale dagen en uren - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de normale dagen, uren en plaats waarop ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand de huwelijken worden afgesloten;

Gelet op het feit dat een huwelijksvoltrekking op verzoek van de belanghebbenden op een ander tijdstip of andere plaats een niet verplichte prestatie uitmaakt;

Overwegende dat de verstrekking van zulke dienst belangrijke extra uitgaven voor de stad meebrengt waarvan de personeelskosten de voornaamste zijn naast kosten voor verlichting en verwarming;

Overwegende dat deze kosten door de retributie gedekt zouden moeten worden;

Juridische grond
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen
Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel, een retributie gevestigd voor huwelijken die worden voltrokken buiten de normaal vastgelegde dagen en uren.

Artikel 2

De normale dagen en uren waarop een huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kan voltrokken worden, zijn als volgt vastgelegd :

  • maandag tot en met vrijdag:
    van 09:00 u tot en met 11:30 u
    van 13:30 u tot en met 16:30 u, behalve op woensdagnamiddag
  • dinsdagavond:
    van 18:00 u tot en met 19:00 u

Op zaterdagen kunnen huwelijken voor de ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken worden van 10:00 u tot 15:00 u, aan de in artikel 3 vastgelegde retributie.

De dagen waarop een huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kan voltrokken worden op de  in artikel 5 vastgelegde plaatsen, zijn als volgt vastgelegd:

  • vrijdagnamiddag:
    van 13:30 u tot 16:30 u
    1. zaterdagnamiddag:
      van 13:30 u tot 15:00 u

    Dagen waarop er geen huwelijken voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voltrokken worden, zijn als volgt vastgelegd:

    • Zon- en feestdagen
    • Kerst- en Oudejaarsavond

    Artikel 3

    De retributie zoals bedoeld in artikel 1 bedraagt € 25,00 per half uur en € 50,00 per uur.

    Artikel 4

    Er wordt met ingang vanaf heden tot en met 31 december 2025 een retributie gevestigd voor huwelijken die worden voltrokken op de in artikel 5 hierna vermelde plaatsen.

    Artikel 5

    De bijkomende plaatsen waar het huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kan voltrokken worden zijn bij gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2015 als volgt bepaald:

    • Sahara (zone aangeduid op plan)
    • park achter het burgemeestershuis (zone park)
    • molen van Kattenbos (grasplein rondom molen)
    • Barrierspark (zone park of rand vijver)
    • Astridpark (zone park)
    • Raadhuis

    Artikel 6

    De retributie zoals bedoeld in artikel 4 bedraagt 150,00 EUR.

    Artikel 7

    De retributie dient betaald te worden op het ogenblik van de huwelijksaanvraag door de belanghebbenden aan de financieel directeur.

    Artikel 8

    Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.

    Artikel 9

    Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
    De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

    Artikel 10

    Het raadsbesluit betreffende het retributiereglement voor huwelijksvoltrekkingen buiten de normale dagen en uren van 17 december 2019 wordt opgeheven.

    11.

    2024_GR_00036 - Retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Stefanie Lieben, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
    Verontschuldigd
    Kris Verduyckt, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid
    Secretaris
    Iris Mulkens, algemeen directeur
    Voorzitter
    Stijn Mertens, voorzitter

    Stemming op het agendapunt

    2024_GR_00036 - Retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring
    Aanwezig
    Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sofie Mertens, Luc Ooms, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stefanie Lieben, Iris Mulkens
    Stemmen voor 28
    Ersin Kemaldar, Rina Ven, Ronny Geysen, Dag Indenhoek, Jan Geurts, Sophie Loots, Peter Vanderkrieken, Jean Jacques Melotte, Bob Nijs, Walter Cremers, Rita Phlippo, Nancy Bleys, Jaak Theuws, Luc Ooms, Karel Wieërs, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Stefanie Lieben, Elly Vanbrabant, Anja Van Engeland, Frank Swinnen, Johan Bosmans, Dirk Vanderhoydonks, Jan Willekens, Carine Creemers, Joris Mertens, Stijn Mertens
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 1
    Peter Luykx
    Ongeldige stemmen 0
    11.

    2024_GR_00036 - Retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

    2024_GR_00036 - Retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

    Motivering

    Argumentatie

    Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder steden en gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;

    Overwegende dat de stad het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

    Overwegende dat steden en gemeenten en op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

    Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

    Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

    Overwegende dat de stad via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;

    Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de stad een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

    Overwegende dat de stad Lommel de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen. De verwerkingsovereenkomst waarvan sprake in het reglement werd reeds goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 13 februari 2024.

    Juridische grond
    • Artikel 173 van de Grondwet;
    • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
    • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
    • Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse wooncode, inzonderheid Titel II, hoofdstuk II het conformiteitsattest;
    • Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
    • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en latere wijzigingen;
    • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijzigingen, en latere wijzigingen;
    • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
    • Retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019;
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen
    Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    Algemeen

    Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel een stedelijke bronretributie geheven voor alle aanvragen die via het VIP verlopen op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

    De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de stad stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

    In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de stad die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

    Artikel 2

    Definities

    Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

    1. Vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
    2. Lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een stad of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
    3. Centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 
    4. Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
    5. Product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
    6. Externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
    7. Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
    8. Aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
    9. Algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
    10. Persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
    11. Verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
    12. Verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
    13. Betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
    14. VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
    15. Stedelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;

    Artikel 3

    Aanvrager van vastgoedinformatie

    Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

    Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.

    De stedelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

    Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van stedelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

    • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
    • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022;
    • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
    • gerechtelijke overheden;
    • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
    • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

    Artikel 4

    Bedrag

    Het bedrag van de stedelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

    Voorwerp aanvraag
    Retributiebedrag per kadastraal perceel
    Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet.  € 80,00


    Artikel 5

    Inning

    Athumi int de stedelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de stad voor alle aangevraagde producten.

    Artikel 6

    Verwerking van persoonsgegevens

    In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de stad Lommel en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

    Athumi treedt op als verwerker voor de stad Lommel wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

    De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de stad Lommel en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage 1.

    Artikel 7

    Ondertekening

    De vastgoedinformatie in het product die de stad Lommel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8

    Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.

    Artikel 9

    Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
    De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

    12.

    2024_GR_00048 - Goedkeuren procedure aanstellen concessiehouder teutenmarkt en daar bijhorende concessieovereenkomst - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    12.

    2024_GR_00048 - Goedkeuren procedure aanstellen concessiehouder teutenmarkt en daar bijhorende concessieovereenkomst - Goedkeuring

    2024_GR_00048 - Goedkeuren procedure aanstellen concessiehouder teutenmarkt en daar bijhorende concessieovereenkomst - Goedkeuring
    13.

    2024_GR_00026 - Samenwerkingsovereenkomst inzake GAS-bemiddeling met stad Hasselt en stopzetting samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    13.

    2024_GR_00026 - Samenwerkingsovereenkomst inzake GAS-bemiddeling met stad Hasselt en stopzetting samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden - Goedkeuring

    2024_GR_00026 - Samenwerkingsovereenkomst inzake GAS-bemiddeling met stad Hasselt en stopzetting samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden - Goedkeuring
    14.

    2024_GR_00027 - Besluit toezichthoudende overheid in verband met de klacht over de werking van een lokaal bestuur - Kennisneming

    Kennis genomen
    14.

    2024_GR_00027 - Besluit toezichthoudende overheid in verband met de klacht over de werking van een lokaal bestuur - Kennisneming

    2024_GR_00027 - Besluit toezichthoudende overheid in verband met de klacht over de werking van een lokaal bestuur - Kennisneming
    15.

    2024_GR_00043 - Besluit toezichthoudende overheid in verband met de klacht over de werking van een lokaal bestuur - Kennisneming

    Kennis genomen
    15.

    2024_GR_00043 - Besluit toezichthoudende overheid in verband met de klacht over de werking van een lokaal bestuur - Kennisneming

    2024_GR_00043 - Besluit toezichthoudende overheid in verband met de klacht over de werking van een lokaal bestuur - Kennisneming
    16.

    2024_GR_00032 - Wijziging dienst gemeenschapswachten - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    16.

    2024_GR_00032 - Wijziging dienst gemeenschapswachten - Goedkeuring

    2024_GR_00032 - Wijziging dienst gemeenschapswachten - Goedkeuring
    17.

    2024_GR_00045 - Toetreding raamovereenkomst "Aankoop, huur of leasing van hard- en software binnen het domein van ICT infrastructuur" bij aankoopcentrale VITO NV - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    17.

    2024_GR_00045 - Toetreding raamovereenkomst "Aankoop, huur of leasing van hard- en software binnen het domein van ICT infrastructuur" bij aankoopcentrale VITO NV - Goedkeuring

    2024_GR_00045 - Toetreding raamovereenkomst "Aankoop, huur of leasing van hard- en software binnen het domein van ICT infrastructuur" bij aankoopcentrale VITO NV - Goedkeuring
    18.

    2024_GR_00033 - Verlenging opdracht teamcoach stadswerken ad interim - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    18.

    2024_GR_00033 - Verlenging opdracht teamcoach stadswerken ad interim - Goedkeuring

    2024_GR_00033 - Verlenging opdracht teamcoach stadswerken ad interim - Goedkeuring
    19.

    2024_GR_00034 - Opname gronden in het openbaar domein in verkaveling Sleutelstraat / Adelberg (V1866) - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    19.

    2024_GR_00034 - Opname gronden in het openbaar domein in verkaveling Sleutelstraat / Adelberg (V1866) - Goedkeuring

    2024_GR_00034 - Opname gronden in het openbaar domein in verkaveling Sleutelstraat / Adelberg (V1866) - Goedkeuring
    20.

    2024_GR_00030 - Verlenging concessie jachthaven De Meerpaal - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    20.

    2024_GR_00030 - Verlenging concessie jachthaven De Meerpaal - Goedkeuring

    2024_GR_00030 - Verlenging concessie jachthaven De Meerpaal - Goedkeuring
    IR 1.

    2024_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Rina Ven: Dierenasiel

    Behandeld
    IR 1.

    2024_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Rina Ven: Dierenasiel

    2024_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Rina Ven: Dierenasiel
    IR 2.

    2024_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Sooi Van Limbergen: De Lijn Stand van zaken na de wijzigingen van 06.01.2024.

    Verdaagd
    IR 3.

    2024_MV_00012 - Mondelinge vraag van raadslid Sooi Van Limbergen: Tamar

    Verdaagd
    IR 4.

    2024_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Beschikbaarheid van residentiële ouderenzorg in Lommel en vergrijzing

    Behandeld
    IR 4.

    2024_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Beschikbaarheid van residentiële ouderenzorg in Lommel en vergrijzing

    2024_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Beschikbaarheid van residentiële ouderenzorg in Lommel en vergrijzing
    IR 5.

    2024_MV_00014 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Externe poetsfirma voor de stad: besparing?

    Behandeld
    IR 5.

    2024_MV_00014 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Externe poetsfirma voor de stad: besparing?

    2024_MV_00014 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Externe poetsfirma voor de stad: besparing?
    IR 6.

    2024_MV_00017 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Netheid en toegankelijkheid van parkings bij toeristische trekpleisters

    Behandeld
    IR 6.

    2024_MV_00017 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Netheid en toegankelijkheid van parkings bij toeristische trekpleisters

    2024_MV_00017 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Netheid en toegankelijkheid van parkings bij toeristische trekpleisters
    IR 7.

    2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Algemene tevredenheid over het lokale bestuur in Lommel

    Behandeld
    IR 7.

    2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Algemene tevredenheid over het lokale bestuur in Lommel

    2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Dag Indenhoek: Algemene tevredenheid over het lokale bestuur in Lommel