Met dit reglement willen we de mensen in de buurt terug verbinden met elkaar en warme ontmoetingen tussen buren stimuleren.
Buurten maken hun keuze uit de menukaart:
Buurtfeest: initiatieven waarin ontmoeting centraal staat
Leefbare buurt: initiatieven die de woonkwaliteit in de buurt verhogen.
Veilige buurt: initiatieven die de algemene veiligheid in de buurt verhogen.
Warme buurt: initiatieven die de samenhorigheid/verbondenheid tussen buren versterken.
Actieve buurt: initiatieven gericht op een actieve buurt door middel van sport en spel.
Per categorie kan jaarlijks één activiteit aangevraagd worden voor een toelage uit het buurtbudget.
Tijdens onze 'ronde van Lommel' nodigen we per wijk de buurtfeestorganisatoren uit om het buurtbudget voor te stellen.
Onze communicatiedienst werkte een communicatiecampagne uit in de visie van het outreached/decentraal werken onder de noemer: "Mijn wijk". Elk wijkaanbod van onze stadsdiensten zal uniform gecommuniceerd worden in deze huisstijl. (zie bijlage)
Gelet op het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt), eenparig goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 22 mei 2001;
Gelet op de wijziging van het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt), eenparig goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 26 februari 2008;
Gelet op de wijziging van het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt), goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 17 december 2013;
Gelet op de beleidsnota 2019-2024 ‘Lommel een stad van en voor mensen’;
Het reglement straatfeesten (bouwen aan je buurt) zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2013, wordt vanaf heden opgeheven.
De gemeenteraad keurt het reglement buurtbudget, wat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 maart 2024.
Overwegende dat de stedelijke dienstverlening, met name team Stadsontwikkeling en team Financiën, Aankopen en Contracten, frequent geconfronteerd worden met aanvragen van notarissen, vastgoedmakelaars en dergelijke naar informatie betreffende onroerende goederen voornamelijk op het vlak van ruimtelijk ordening, milieu en fiscaliteit;
Overwegende dat in het kader van een goed financieel beheer, het aangewezen is een retributie te heffen op bepaalde administratieve prestaties, gezien de kosten die dit meebrengt voor het stadsbestuur;
Overwegende dat het een retributie betreft ter vergoeding van een door de stad geleverde dienst of prestatie op verzoek van een belanghebbende;
Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel een stedelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen door het stadsbestuur.
De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt.
De retributie wordt als volgt vastgesteld voor:
Worden van de retributie vrijgesteld:
De retributie moet betaald worden bij de afgifte van het stuk of de inlichting, in handen van de financieel directeur of zijn gevolmachtigde. Indien het stuk verzonden wordt, geschiedt de betaling na ontvangst van een factuur.
Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het raadsbesluit van 26 september 2023 wordt opgeheven.
Gelet op de normale dagen, uren en plaats waarop ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand de huwelijken worden afgesloten;
Gelet op het feit dat een huwelijksvoltrekking op verzoek van de belanghebbenden op een ander tijdstip of andere plaats een niet verplichte prestatie uitmaakt;
Overwegende dat de verstrekking van zulke dienst belangrijke extra uitgaven voor de stad meebrengt waarvan de personeelskosten de voornaamste zijn naast kosten voor verlichting en verwarming;
Overwegende dat deze kosten door de retributie gedekt zouden moeten worden;
Er wordt met ingang vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel, een retributie gevestigd voor huwelijken die worden voltrokken buiten de normaal vastgelegde dagen en uren.
De normale dagen en uren waarop een huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kan voltrokken worden, zijn als volgt vastgelegd :
Op zaterdagen kunnen huwelijken voor de ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken worden van 10:00 u tot 15:00 u, aan de in artikel 3 vastgelegde retributie.
De dagen waarop een huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kan voltrokken worden op de in artikel 5 vastgelegde plaatsen, zijn als volgt vastgelegd:
Dagen waarop er geen huwelijken voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voltrokken worden, zijn als volgt vastgelegd:
De retributie zoals bedoeld in artikel 1 bedraagt € 25,00 per half uur en € 50,00 per uur.
Er wordt met ingang vanaf heden tot en met 31 december 2025 een retributie gevestigd voor huwelijken die worden voltrokken op de in artikel 5 hierna vermelde plaatsen.
De bijkomende plaatsen waar het huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand kan voltrokken worden zijn bij gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2015 als volgt bepaald:
De retributie zoals bedoeld in artikel 4 bedraagt 150,00 EUR.
De retributie dient betaald te worden op het ogenblik van de huwelijksaanvraag door de belanghebbenden aan de financieel directeur.
Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het raadsbesluit betreffende het retributiereglement voor huwelijksvoltrekkingen buiten de normale dagen en uren van 17 december 2019 wordt opgeheven.
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder steden en gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de stad het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat steden en gemeenten en op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de stad via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de stad een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de stad Lommel de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen. De verwerkingsovereenkomst waarvan sprake in het reglement werd reeds goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 13 februari 2024.
Algemeen
Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel een stedelijke bronretributie geheven voor alle aanvragen die via het VIP verlopen op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de stad stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de stad die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De stedelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van stedelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Bedrag
Het bedrag van de stedelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
| Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag per kadastraal perceel |
| Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet. | € 80,00 |
Inning
Athumi int de stedelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de stad voor alle aangevraagde producten.
Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de stad Lommel en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de stad Lommel wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de stad Lommel en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de stad Lommel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.