Overwegende dat de stedelijke dienstverlening, met name team Stadsontwikkeling en team Financiën, Aankopen en Contracten, frequent geconfronteerd worden met aanvragen van notarissen, vastgoedmakelaars en dergelijke naar informatie betreffende onroerende goederen voornamelijk op het vlak van ruimtelijk ordening, milieu en fiscaliteit;
Overwegende dat in het kader van een goed financieel beheer, het aangewezen is een retributie te heffen op bepaalde administratieve prestaties, gezien de kosten die dit meebrengt voor het stadsbestuur;
Overwegende dat het een retributie betreft ter vergoeding van een door de stad geleverde dienst of prestatie op verzoek van een belanghebbende;
Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel een stedelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen door het stadsbestuur.
De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt.
De retributie wordt als volgt vastgesteld voor:
Worden van de retributie vrijgesteld:
De retributie moet betaald worden bij de afgifte van het stuk of de inlichting, in handen van de financieel directeur of zijn gevolmachtigde. Indien het stuk verzonden wordt, geschiedt de betaling na ontvangst van een factuur.
Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het raadsbesluit van 26 september 2023 wordt opgeheven.