Terug
Gepubliceerd op 29/02/2024

2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 27/02/2024 - 20:00 Gemeenteraadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Mertens, voorzitter; Bob Nijs, burgemeester; Peter Vanderkrieken, schepen; Karel Wieërs, schepen; Sophie Loots, schepen; Joris Mertens, schepen; Dirk Vanderhoydonks, schepen; Johan Bosmans, schepen; Nancy Bleys, schepen ; Walter Cremers, raadslid; Jaak Theuws, raadslid; Rina Ven, raadslid; Peter Luykx, raadslid; Rita Phlippo, raadslid; Ine Loomans, raadslid; Ronny Geysen, raadslid; Jan Willekens, raadslid; Sofie Mertens, raadslid; Luc Ooms, raadslid; Pieter Cox, raadslid; Ersin Kemaldar, raadslid; Carine Creemers, raadslid; Jean Jacques Melotte, raadslid; Jan Geurts, raadslid; Dag Indenhoek, raadslid; Frank Swinnen, raadslid; Anja Van Engeland, raadslid; Elly Vanbrabant, raadslid; Stefanie Lieben, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Kris Verduyckt, raadslid; Sooi Van Limbergen, raadslid

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Stijn Mertens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring

Aanwezig

Stijn Mertens, Bob Nijs, Peter Vanderkrieken, Karel Wieërs, Sophie Loots, Joris Mertens, Dirk Vanderhoydonks, Johan Bosmans, Nancy Bleys, Walter Cremers, Jaak Theuws, Rina Ven, Peter Luykx, Rita Phlippo, Ine Loomans, Ronny Geysen, Jan Willekens, Sofie Mertens, Luc Ooms, Pieter Cox, Ersin Kemaldar, Carine Creemers, Jean Jacques Melotte, Jan Geurts, Dag Indenhoek, Frank Swinnen, Anja Van Engeland, Elly Vanbrabant, Stefanie Lieben, Iris Mulkens
Stemmen voor 29
Peter Luykx, Ersin Kemaldar, Rina Ven, Ronny Geysen, Dag Indenhoek, Jan Geurts, Sophie Loots, Peter Vanderkrieken, Jean Jacques Melotte, Bob Nijs, Walter Cremers, Rita Phlippo, Nancy Bleys, Jaak Theuws, Luc Ooms, Karel Wieërs, Ine Loomans, Sofie Mertens, Pieter Cox, Stefanie Lieben, Elly Vanbrabant, Anja Van Engeland, Frank Swinnen, Johan Bosmans, Dirk Vanderhoydonks, Jan Willekens, Carine Creemers, Joris Mertens, Stijn Mertens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring 2024_GR_00037 - Retributiereglement op bepaalde administratieve prestaties met betrekking tot ruimtelijke ordening, stedenbouw en woonbeleid - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de stedelijke dienstverlening, met name team Stadsontwikkeling en team Financiën, Aankopen en Contracten, frequent geconfronteerd worden met aanvragen van notarissen, vastgoedmakelaars en dergelijke naar informatie betreffende onroerende goederen voornamelijk op het vlak van ruimtelijk ordening, milieu en fiscaliteit;

Overwegende dat in het kader van een goed financieel beheer, het aangewezen is een retributie te heffen op bepaalde administratieve prestaties, gezien de kosten die dit meebrengt voor het stadsbestuur;

Overwegende dat het een retributie betreft ter vergoeding van een door de stad geleverde dienst of prestatie op verzoek van een belanghebbende;

Juridische grond

  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de later wetswijzigingen;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijzigingen, en latere wijzigingen;
  • Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse wooncode, inzonderheid Titel II, hoofdstuk II het conformiteitsattest;
  • Retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen
Artikel 41, lid 2, 14° decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt vanaf heden tot en met 31 december 2025, ten behoeve van de stad Lommel een stedelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen door het stadsbestuur.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt.

Artikel 3

De retributie wordt als volgt vastgesteld voor:

  1. een aanvraag tot het verkrijgen van een stedenbouwkundig attest: € 40,00 euro, waarbij vanaf het 3de afgeleverde attest op hetzelfde kadastrale perceel dit bedrag wordt opgetrokken tot € 100,00.
  2. een aanvraag tot  opname als vergund geacht in het vergunningenregister: € 20,00 per aanvraag
  3. een aanvraag tot het afleveren van delingen: € 20,00 per aanvraag
  4. een aanvraag tot het verkrijgen van een vastgoeddossier niet via het Vastgoedinformatieplatform: € 80,00 per kadastraal perceel
  5. het afleveren van een attest waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de laste uitgevoerd is of gewaarborgd is en dit in uitvoering van artikel 4.2.16 §2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: € 20,00.
  6. het aanvragen van een conformiteitsonderzoek: € 50,00 verhoogd met € 10,00  per kamer in geval van een kamerwoning.
  7. een aanvraag tot het verkrijgen van een uitbatingsvergunning: € 50,00 per vergunning
  8. een toelatingsbewijs – plaatsing standpijp: € 2,50
  9. een signalisatievergunning: € 5,00
  10. een afgifte herstelattest: € 80,00

Artikel 4

Worden van de retributie vrijgesteld:

  1. de stukken die in uitvoering van een wet, of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid, door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
  2. de machtigingen betreft activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  3. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;

Artikel 5

De retributie moet betaald worden bij de afgifte van het stuk of de inlichting, in handen van de financieel directeur of zijn gevolmachtigde. Indien het stuk verzonden wordt, geschiedt de betaling na ontvangst van een factuur.

Artikel 6

Bij niet-betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019.

Artikel 7

Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

Artikel 8

Het raadsbesluit van 26 september 2023 wordt opgeheven.